Що робити, якщо лікар відмовляється встановлювати діагноз F64.0 і видавати відповідну довідку: поради юристки
Вітаємо усіх!
З 1 січня 2024 року ГО “Когорта” розпочала проєкт “Захист прав трансґендерних людей України за допомогою рівних параюристів”. Діяльність здійснюється за фінансової підтримки МБФ “Альянс громадського здоров’я” в рамках реалізації програми “Стійка відповідь на епідемії ВІЛ і ТБ в умовах війни та відновлення України”, яка реалізується за підтримки Глобального фонду.
За цей час до нас звернулося багато людей, яким лікарі-психіатри відмовлялись встановлювати діагноз F64.0 згідно МКХ 10(Транссексуалізм). Причини відмови різні: “неофіційні розпорядження”, низька обізнаність лікаря, відпустка тощо. Багато представни_ць транс*спільноти, які і без того щоденно стикаються з дискримінацією, залишаються відрізаними від медичних сервісів.
Тож ми попросили юристку проєкту, Єлизавету Барашкову, розповісти, чому лікарі відмовляються встановлювати відповідній діагноз, і що робити у таких випадках.
Що робити, якщо лікар відмовляється встановлювати діагноз F64.0 і видавати відповідну довідку?
Насправді це може статися через багато факторів. Лікарі можуть посилатись на військовий стан, негласні розпорядження, ввічливо відмовляють і т.д
Якщо лікар відмовляється ставити діагноз F64.0 (“Транссексуалізм”) або видавати відповідну медичну довідку, варто знати, що у Вас є наступні механізми дій:
- Отримання Виписки із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого (Форма № 027/о).
Якщо ви звернулися до лікаря-психіатра, під час якої лікар провів оцінку та перевірку стану здоровʼя, ви маєте право отримати від нього Виписку із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого (Форма № 027/о). Серед іншого це передбачено Уніфікованим клінічним протоколом первинної, вторинної (спеціалізованої) та третитиної (висококваліфікаваної) медичної допомоги «Гендерна дисфорія», затвердженим Наказом МОЗ № 972 від 15.09.2016 р.
Якщо лікар відмовляється це зробити– ви можете звернутися з письмовою заявою про видачу Вам вказаної виписки, а також на ознайомлення з усіма медичними документами, що стосуються здоров’я пацієнта. Це право передбачено ч. 1 ст. 39 ЗУ Основи законодавства про охорону здоров’я»:
«Пацієнт, який досяг повноліття, має право на отримання достовірної і повної інформації про стан свого здоров’я, у тому числі на ознайомлення з відповідними медичними документами, що стосуються його здоров’я».
- Оскарження дій лікаря.
Якщо ви вважаєте, що ваші права порушуються, можна подати письмову скаргу до головного лікаря або директора медичного закладу. Це допоможе привернути увагу до проблеми і може призвести до вирішення ситуації на рівні установи.
- Подання скарг до уповноважених органів.
Якщо скарга на рівні закладу не допомогла, ви можете звернутися до уповноважених органів з письмовою або усною скаргою, таких як:
· Департамент або управління охорони здоров’я вашого міста чи області;
· Міністерство охорони здоров’я (МОЗ);
· Урядова гаряча лінія або гаряча лінія МОЗ.
Проблема подачі скарг полягає у підтвердженні ваших слів доказами. Лікар – не є службовою особою державних органів або органів місцевого самоврядування, тому не можна без його згоди вести фото- і відеозйомку (ці докази будуть неприпустимі, на них не можна буде посилатися). Через це розповсюдженими є випадки, коли немає жодної реакції на подані скарги – уповноважені представники надсилають формальну відповідь.
- Замінити лікаря або заклад охорони здоров’я. Відповідно до статті 6 Закону України «Основи законодавства про охорону здоров’я», ви маєте право на вільний вибір лікаря та закладу охорони здоров’я. Якщо лікар відмовляється надати допомогу або встановити діагноз , ви можете звернутися до іншого фахівця або медичного закладу.
Також ми хочемо наголосити, що відмова надавати довідку може стосуватись не тільки “неофіційних розпоряджень” чи інших, внутрішніх факторів. Іноді психіатр може підозрювати інший діагноз, тому важливо звертатись до кваліфікованих дружніх фахівців.
Якщо і Вам потрібна допомога параюристів, будь ласка, заповніть форму. Ми уважно ставимось до запитів та зможемо надати відповідь у найкоротші терміни.