Кримінальна відповідальність за перетинання державного кордону: про вплив законопроєкту № 13673 на транс*людей
Нещодавно Уряд виступив із новою законодавчою ініціативою, яка у разі її підтримання парламентарями та підписання Президентом України запровадить кримінальну відповідальність за незаконне перетинання або спробу незаконного перетинання державного кордону України. На цей час за таке діяння встановлена адміністративна відповідальність.
Нову візію взаємодії держави і суспільства пропононує Кабмін у разі ухвалення законопроєкту №13673, який докорінно змінює концепцію відповідальності громадян за порушення правил перетину державного кордону.
Проєкт вже став предметом гострої дискусії у спільнотах правозахисників, правників і громадських організацій.
На наше переконання, держава справді має шукати механізми, щоб зупинити схеми “тіньового” виїзду за межі України, проте ця редакція законопроєкту створює більше ризиків для суспільства, ніж принесе користі. Це рішення торкнеться не лише тих, хто свідомо тікає від мобілізації, а й тих людей, які стали заручниками війни, бюрократії і недосконалих правил – транс*людей, людей у складних життєвих обставинах, ВПО тощо.
Урядовий законопроєкт пропонує наступне:
1. Прикордонники отримають більше повноважень
Нині протоколи в адміністративних справах про порушення правил перетину і незаконний перетин кордону складають представники Державної прикордонної служби України, а розглядають такі справи суди.
Урядовий законопроєкт пропонує передати повноваження із розгляду таких справ Державній прикордонній службі України. Тобто прикордонники отримають право самостійно виносити постанови у справі про адміністративні правопорушення, а громадяни матимуть право оскаржити таке рішення лише в суді.
Втім, такий механізм працюватиме лише в умовах мирного часу.
Водночас в умовах воєнного або надзвичайного стану злочином, тобто кримінальним правопорушенням, вважатиметься перетинання або спроба перетинання державного кордону поза пунктами пропуску або в пунктах пропуску:
- без відповідних документів або
- з використанням підробленого документа або
- з використанням документів, що містять недостовірні відомості про особу, або
- без дозволу відповідних органів влади.
Законопроєкт пропонує встановити стягнення за такі кримінальні правопорушення у вигляді штрафу від 119 000 грн до 170 000 грн або позбавлення волі на строк до трьох років.
Також урядовий законопроєкт передбачає випадки звільнення від кримінальної відповідальності, а саме у випадках:
- якщо особа протягом трьох місяців з моменту перетинання державного кордону України повернулася на територію України та
- до повідомлення їй про підозру у вчиненні цього кримінального правопорушення добровільно заявила про те, що сталося, правоохоронним органам.
Транс*жінка, яка забула вдома паспорт, або людина з інвалідністю без пенсійного посвідчення, автоматично стають “злочинцями” для держави. Здається на абсурд, але з пісні слів не викинеш.
Незаконне ж переправлення осіб через державний кордон в умовах воєнного або надзвичайного стану передбачається особливо суворе покарання, а саме позбавлення волі на строк від 7 до 9 років із позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років з конфіскацією майна.
Існуючі санкції м’якші, а тепер держава фокусується на боротьбі зі “схемами” як системним явищем, проте слабким місцем цієї стратегії є корупційні ризики і свавілля.
2. Криміналізація перевищення дозволеного строку перебування
Ще одна новація — кримінальна відповідальність для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перевищили встановлений законодавством строк перебування за кордоном.
Санкція: штраф від 34 000 до 51 000 грн або позбавлення волі від 3 до 5 років.
Варто додати, що строки повернення встановлені не для всіх категорій. Наприклад, людей з інвалідністю чи багатодітних чоловіків вони не будуть стосуватися. Але строки діють для супроводжуючих, студентів за обміном, артистів, залізничників тощо.
Звільнення від відповідальності можливе, якщо:
– протягом місяця після закінчення дозволеного строку повернутися в Україну;
– до моменту повідомлення про підозру добровільно заявити про порушення.
Сьогодні такі дії взагалі не є правопорушенням, а зараз пропонують радикальні зміни, із сумнівною ефективністю.
3. А що там Конституція?
Законопроєкт встановлює, що призовники, військовозобов’язані і резервісти “зобов’язані повернутися” в Україну у визначений строк.
Однак, згідно зі ст. 64 Конституції, права можуть обмежуватися під час воєнного стану, але не можуть створюватися нові обов’язки, що суперечать конвенційним свободам.
Обмежити право виїзду держава може. Проте створити прямий обов’язок повертатися — ні. Це суперечить Конституції, яка гарантує свободу пересування та вибір місця проживання. Ця норма виглядає відверто такою, що не відповідає Основному Закону.
4. Як транс*людей роблять “порушниками” на кордоні
ГО “Когорта” вже неодноразово фіксувала випадки, коли транс*людей зупиняли на кордоні через невідповідність персональних даних у документах.
Параюристки Когорти супроводжували справу транс*жінки Олесі (ім’я змінено), яка мала чинний закордонний паспорт, але у паспорті громадянина України ще залишався чоловічий маркер. Прикордонники відмовили жінці у виїзді, звинуватили у “підробці документів”. Її змусили пройти додаткові перевірки, принижували та навіть відкрили кримінальне провадження. З рештою, жінка понесла збитки через витрати на відпустку, яка так і не відбулась, а також і додаткові витрати на правничу допомогу і судовий збір.
Якщо урядовий законопроєкт буде ухвалено в такій редакції, то людина у схожій ситуації ризикує отримати вже не штраф на всі гроші світу, а кримінальну справу і, потенційно, до трьох років ув’язнення.
Це робить транс*людей особливо уразливою групою суспільства у таких ситуаціях, оскільки службовці ДРАЦСів відмовляються вносити змінені паспортні дані транс*людей, посилаючись на інструкції згори.
Саме так виглядає майбутнє у разі ухвалення законопроєкту №13673 – кримінальна відповідальність не через реальне правопорушення, а через адміністративні бар’єри, врегулювання яких – позитивне зобов’язання держави.
5. Наслідки для суспільства
У контексті відносин громадянин – держава законопроєкт №13673 у тому вигляді, який ми маємо станом на 22 серпня 2025 року, створює не лише ризики для транс*людей, а й системні загрози для всієї моделі правовідносин у воєнний час:
- Розмитість формулювань → простір для свавілля та криміналізації.
- Криміналізація дрібних помилок → люди стають “потенційними злочинцями”, а не партнерами для держави.
- Підрив довіри суспільства до влади → правила та документи постійно змінюються, а покарання стають жорсткішими.
- Зростання корупції → ризик “вирішувати на місці” лише зростає
- Селективне застосування → першими страждають уразливі групи суспільства: транс*люди, люди старшого віку, ВПО.
- Розхитування соціальної згуртованості → держава виглядає як репресивний апарат, а не партнер у час війні.
6. Міжнародний контекст
У більшості країн ЄС незаконний перетин кордону без документів – адміністративне правопорушення. До кримінальної відповідальності притягують лише у справах організованих груп/схем.
ст. 2 Протоколу №4 Європейської конвенції з прав людини гарантує право кожного залишати будь-яку країну, включно зі своєю.
Це робить законодавчу ініціативу Уряду особливо дивною, бо суперечить крокам України на шляху до вступу в ЄС.
Суспільство три роки чекало на зрозумілі і справедливі правила, а маємо проєкт, який більше схожий на репресивний інструмент. Якщо його ухвалити без змін, він може криміналізувати тисячі громадян, які не є злочинцями, і створити нову хвилю недовіри до держави. І головне — цей закон може покарати не ухилянтів, а пересічних людей, які просто не встигли оформити потрібну довідку. Це не шлях в ЄС. Це – шлях у нікуди.
Відстежити рух законопроєкту можна за посиланням.
Статтю підготував Володимир Косенко, менеджер з адвокації ГО «Когорта».